donderdag 21 juli 2011

Zuipen en gokken

Soera 2:219
219. Ze stellen je vragen over drank en kansspelen. Zeg: in beide zit grote zonde en (enige) opbrengst voor de mensen, maar de zonde is groter dan de opbrengst. (...)
De koran suggereert hier dat er op enig moment mannen waren die zich hardop afvroegen of het nuttigen van alcoholische versnaperingen en het leggen van een kaartje met geld op tafel wel te rijmen zijn met de islam. Het antwoord van Allah's buikspreker is nogal diplomatiek en tegelijkertijd nogal oppervlakkig, "de schade is groter dan het nut". Bij kansspelen bijvoorbeeld is de schade namelijk precies gelijk aan het nut, alleen is het nut en de schade ongelijk over de gokkers verdeeld. Bij drank is er pas noemenswaardige schade bij overmatig gebruik. Er is wel een groot gevaar, namelijk verslaving, zodat sommigen misschien maar beter geheelonthouder kunnen zijn en geen dobbelstenen in huis kunnen halen. Je zou dus mogen verwachten dat de koranschrijver Allah laat zeggen dat bij gebruik van beiden matigheid en voorzichtigheid op zijn plaats zijn, of zoiets. Vers 219 gaat echter op teleurstellende wijze verder:
219. (...) Ze vragen je hoeveel ze (eraan) mogen uitgeven. Zeg: "Wat je niet nodig hebt".
Voor een verslaafde is dit een inhoudsloze aanwijzing, en voor de rest betekent dit ook niet veel. Als je het geld dat je niet direct nodig hebt aan drank en gokken besteedt, ben je niet bepaald verstandig bezig. Wie toevallig veel geld over heeft kan ziek worden en verslaafd raken terwijl de minder gefortuneerden sowieso beter spaarzaam kunnen zijn. Kortom, deze 'norm' is niet al te best en lijkt bovendien volledig voorbij te gaan aan de analyse in het begin van dit vers, namelijk dat drank en gokken meer kwaad dan goed doen. Was het niet consequenter geweest als de Koran dan had geadviseerd de drank door de gootsteen te spoelen en de kaarten te gebruiken tegen het wiebelen van de tafel?

Potsierlijk tenslotte is de rest van dit vers (en het begin van het volgende), waarin de schrijver de loftrompet steekt op de zojuist gesproken Grote Wijsheden:
219. (...) Zo maakt Allah je zijn openbaringen duidelijk, zodat je je kunt bezinnen [220] op het leven en het hiernamaals.
Zou er van die bezinning veel terechtkomen tijdens het uitslapen van je roes of bij het verbrassen van de zojuist op je dronken maten buitgemaakte winst? Ik zou wel eens willen weten hoe moslimgeleerden anno nu dit soort verzen interpreteren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op- of aanmerkingen? Plaats ze hier...