zondag 24 juli 2011

Liever een slavin

Soera 2:221

De volgende regels komen oppervlakkig gezien overeen met het spreekwoord "twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen!". Maar de Koran zou de Koran niet zijn als er in dit vers niet een addertje onder het gras zou zitten.
221. Huw geen ongelovige vrouwen totdat zij geloven, want, zeker, een gelovige slavin is beter dan een ongelovige vrouw, zelfs als ze je bevalt. (...)
Het egocentrisme spat er vanaf. Het gaat er kennelijk om wat goed is voor de moslim-man. Is er geen vrije gelovige vrouw beschikbaar? Dan maar een onvrije gelovige vrouw! Altijd prijs. Maar wat zou er gebeuren als er later toch een gelovige vrije vrouw voorbij komt, of de vrije ongelovige een "gelovige" wordt? Schaffen we de slavin dan af, of nemen we die vrouw er gewoon bij?

Heeft de Koran ook instructies voor een vrouw die moet kiezen tussen een ongelovige man en een gelovige slaaf? Natuurlijk niet, maar vervang slavin door slaaf en vrouw door schoonzoon, en dan krijg je dit:
221. (...) Huw ook niet uit aan ongelovigen totdat zij geloven, want, zeker, een gelovige slaaf is beter dan een ongelovige (schoonzoon), zelfs als hij je bevalt. (...)
Kan een moslimman ook beschikken over een schoonzoon zoals hij over een slavin beschikt? Of over een slaaf? Hier worden appelen met peren vergeleken - dat krijg je ervan.
 221. (...) Deze nodigen je uit in het Vuur, maar Allah nodigt je uit in de Tuin, met zijn genade en vergeving. Hij maakt zijn tekenen duidelijk voor de mensheid, zodat zij eraan zullen denken.
De neiging tot het trekken van parallellen wordt de schrijver nu echt fataal. Het (onbedoelde) effect van deze vergelijking is namelijk dat de "ongelovigen" op één lijn komen te staan met Allah! Dat de "ongelovigen" "uitnodigen in het vuur" is trouwens smaad. De koranschrijver heeft inderdaad genade en vergeving nodig, maar niet van Allah...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op- of aanmerkingen? Plaats ze hier...